Η ποιότητα ζωής σε ασθενείς με θυρεοειδική οφθαλμοπάθεια πριν και μετά από την αποσυμπίεση του οφθαλμικού κόγχου.

Η θυρεοειδική οφθαλμοπάθεια είναι μια φλεγμονώδης, ανοσολογικής αιτιολογίας πάθηση του οφθαλμού, των βλεφάρων και του οφθαλμικού κόγχου, η οποία επηρεάζει σημαντικότατα την καθημερινότητα των ασθενών που πάσχουν απ’ αυτήν. Συνήθως επηρεάζει τους δύο οφθαλμούς, είναι συχνότερη στις γυναίκες και επιδεινώνεται με το κάπνισμα.

Τα συμπτώματα της νόσου περιλαμβάνουν ένα ευρύτατο φάσμα κλινικών εκδηλώσεων που μπορεί να είναι ήπιας μορφής (π.χ. ερυθρότητα, ερεθισμός, δακρύρροια), μέσης βαρύτητας (π.χ. οίδημα βλεφάρων, εξόφθαλμος, διπλή όραση) ή βαρύτατης μορφής που μπορεί να προκαλέσουν θόλωση ή ακόμη και απώλεια της όρασης. Στην περίπτωση που τα συμπτώματα της δυσθυρεοειδικής οφθαλμοπάθειας απειλούν την όραση του ασθενούς ή προκαλούν σημαντική αλλοίωση των φυσικών χαρακτηριστικών του (γουρλωμένα μάτια, μεγάλος εξόφθαλμος και οίδημα στα βλέφαρα που δεν υποχωρεί) τότε η ενδεδειγμένη αντιμετώπιση, και αφού έχουν εξαντληθεί όλα τα μέσα συντηρητικής αγωγής που διαθέτουμε ως κλινικοί οφθαλμίατροι, είναι η χειρουργική αποσυμπίεση του οφθαλμικού κόγχου.

Η ποιότητα ζωής των ασθενών που εμφανίζουν σημαντικής βαρύτητας συμπτωματολογία λόγω θυρεοειδικής οφθαλμοπάθειας αποτελεί αντικείμενο μελέτης για τους οφθαλμιάτρους δεδομένου του σημαντικού αριθμού ασθενών που προσβάλλονται από τη νόσο αλλά και των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους. Πρόσφατα δημοσιεύθηκε μια έρευνα από την Πανεπιστημιακή Οφθαλμολογική κλινική του νοσοκομείου Karolinska της Στοκχόλμης στη Σουηδία, η οποία μελέτησε την ποιότητα ζωής ασθενών πριν και μετά από την αποσυμπίεση κόγχου στην οποία υποβλήθηκαν. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο επίσημο περιοδικό της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Οφθαλμοπλαστικής Χειρουργικής (Orbit; 35: 121-125) και κατέδειξε μια στατιστικά σημαντικότατη βελτίωση στην ποιότητα ζωής των ασθενών μετά τη χειρουργική αποσυμπίεση κόγχου. Οι ασθενείς παρακολουθήθηκαν για πάνω από 5 χρόνια γεγονός που δίνει μεγάλη βαρύτητα στα αποτελέσματα της εργασίας, καθώς σημαίνει ότι τα ευεργετικά αποτελέσματα της αποσυμπίεσης κόγχου παραμένουν αναλλοίωτα σε βάθος χρόνου. Η βελτίωση που κατέγραψαν οι ασθενείς αφορούσαν τόσο στο λειτουργικό μέρος (βελτίωση όρασης, εξάλειψη ερεθισμού και ερυθρότητας) όσο και στο αισθητικό κομμάτι (υποχώρηση οιδήματος βλεφάρων, εξαφάνιση έντρομου βλέμματος λόγω εξόφθαλμου και βελτίωση της εμφάνισης στο πρόσωπο) [Εικ.1&2]. Ως συνέπεια, το 88% των ασθενών που υποβλήθηκαν σε αποσυμπίεση κόγχου συνέστησαν ανεπιφύλακτα την επέμβαση σε ασθενείς με παρόμοια συμπτώματα/προβλήματα.

Η δική μου συμβουλή είναι ότι η αποσυμπίεση κόγχου δεν αποτελεί πανάκεια για όλα τα συμπτώματα της θυρεοειδικής οφθαλμοπάθειας, αλλά ταυτόχρονα δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως κάτι εξαιρετικά επικίνδυνο. Όταν ο ασθενής χρειάζεται να υποβληθεί σε αποσυμπίεση κόγχου και χειρουργηθεί από έναν εξειδικευμένο οφθαλμίατρο ειδικευμένο σε παθήσεις του οφθαλμικού κόγχου, τότε σχεδόν σίγουρα τα προσδοκώμενα αποτελέσματα θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής του.

Εικ.1 (Ασθενής με εξόφθαλμο λόγω θυρεοειδικής οφθαλμοπάθειας)

Εικ.2 (Ο ίδιος ασθενής μετά από επέμβαση αποσυμπίεσης κόγχου)